Trygda kommer

Hei og god kveld i heimen. Sitter her og tenker tilbake på dette året. Har vært sykmeldt siden i mai i fjor. 50 % en del og etterhvert 40 %. Dette på grunn av nedsatt hørsel og utmattelse på grunn av dette. Jeg har tenkt på det en stund og blitt mer og mer sliten. Til slutt gikk jeg til legen og ble delvis sykmeldt. 

Og det har jeg vært frem til 2. juni. Innimellom der har det vært masse møter med arbeidsgiver, med Nav og masse legebesøk og litt papirmølle. Veien var lang å gå. Etterhvert søkte jeg KLP om uførhetstrygd. Trengte ikke blande Nav inn i dette da jeg holdt meg under 50 %. Jeg søkte 40 % fra juni…..

Her om dagen kom brevet, det var innvilget. Ingen hadde tro på meg at det gikk. Men jeg viste jeg hadde en diagnose og handikap…og jeg sliter.

Så nå skal jeg i sommer jobbe 3 hele dager i uka. Det tror jeg at jeg greier. De to andre dagene får jeg trygd for. Jeg er glad og lettet….

Det var en sommergave, ikke moro å være syk, men moro å få gjennom saken…Jeg er glad og lettet.

20. Juni kommer trygda inn, litt rart og helt helt greit….

28 kommentarer
    1. Så godt å høre at du endelig har nådd fram! Godt for deg at du ikke behøver å tenke på slike ting nå som det er sommer og alt! Hvil deg ut når du kan da! Klem og gratulerer!.

    2. hva er KLP ? godt du får noen dager der du nå kan hente deg inn igjen,en får ikke uføretrygd uten en godt gjennomgått utredning ,og når en får det innvilget så er det sånn det skal være

    3. KLP er offentlig tjenestepensjon. Som vi betaler til hver måned via trekk i lønn. Dette skal sikre ansatte en god pensjon ved alderdom og ved uførhet. Ja det bør utredes ordentlig. Og som sagt er dette innvilget frem til kegver 67 år. Jeg jobbber 3 dager inuka etter ferien nå og hele sommeren. Til høsten vet jeg ikke helt hvordam kontrakten min blir. Mulig jeg må jobbe littnnerledes, men ikke mer enn 60 %. fruensvilje.blogg .no:

    4. Så bra!! og kan man få både fra nav og KLP, for da hadde jeg søkt nav også…skal ikke klp være tileggs stønad? Ja det er en papir mølle uten like på nav..og så mye tull og rot man skal igjennom…Jeg var også 40% sykemeldt en tid, og skulle søke 50% ufør..Da skulle de ta meg ut av det arbeide jeg hadde, for å sette meg på en arbeidsavklaring!! helt høl i hue…skulle da sykemeldes for å gå en lang periode på det…DA sa jeg nei..fikk til slutt ordnet det til at arbeidsstedet mitt ble som en arbeidstrening..men dette er mange år siden..og det ble mye strengere etterhvert..nå MÅ alle ut i prøving..den gang var het det også midlertidig ufør..Jeg har krangla og styra med nav lokalt..til slutt gikk saken min til fylkesmannen som ga meg medhold..DA var jeg lykkelig! DE trodde meg, og forstod meg! Er ikke lett..Veldig bra du har fått til 3 dager i uken..prøv å få annenhver dag..så får du litt hvile…Det gikk en god stund for meg…Ønsker deg lykke til! og veldig glad du får ro og stabilitet i hverdagen….klem

    5. Gratulerer med det, blor nok godt å kunne fortsette i den graden du greier 🙂 Ingen som «takker en» hvis en går på til veggen står der 🙂 Håper du har en finfin kveld 🙂

    6. Ja, virkelig tungrodd dette systemet. Hadde jeg søkt mer enn 50 % så hadde Nav kommet inn i bildet og samordnet med KLP. Dette ville jeg ikke så derfor holdt jeg meg unna grensa. For da kunne det tatt lengere tid….og jeg ville jo jobbe, men ikke så mye som 100 % det sliter meg ut. Det har det gjort i flere år og har ikke hatt noe liv utenom jobben. Ja i sommer skal jeg jobbe mandag onsdag og fredag. Men hva som skjer utover høsten vet jeg ikke …men det får vi ta da. Men uansett ikke jobbe mer enn 60’%. Mulig det blir litt halve dager, men vet ikke. Får ta en ting om gangen. Jeg er glad og lettet, for det har vært en kamp å fortelle at det å høre dårlig er meget meget belastende og utmattende. Det hander ikke om å få et apparat og tro at alle problemer er løst….Toini:

    7. Ja, det er ikke greit å ha et usynlig handikap og få folk til å forstå dette. Men det er nå bevist…takk og fin kveld til deg…poesimylife:

    8. Ja, det er ikke greit med et usynlig handkap og det tar å,formidle dette. Så dette var jeg glad for at jeg ble hørt og trodd. Meget viktig for meg. Deveny:

    9. Jeg er SÅ glad på dine vegne!!! <3 <3 <3
      Nå kan du jobbe de tre dagene og ha FRI to dager. DET er godt for helsen din. FLOTT, Solveig, at det ordnet seg for deg. Og så er det jo greit å få trygd den 20 da 🙂 Det får jeg ogå. Selv om det i begynnelsen bare var et nederlag, har jeg forstått at det er bedre i det lange løp å ha det slik, for det betyr at jeg KLARER jobben ute for mye sykedager pga helsa. Bra for alle parter det 🙂
      klem

    10. Tisen takk, ja det kom i orden. Og jeg er meget takknemlig. For jeg sliter med mitt handikap i det daglige. Folk forstår ikke at man blir sliten og trøtt. Men jeg vet….det å høre dårlig kan sammelignes med å lese en bok om hjerneforskning på engelsk….sa en av de damrne på hjelpemiddelsentralen. Hun forstod meg…..og da er det ikke rart man sliten blir Etdiktomdagen:

    11. Så bra at det ordnet seg til slutt, for det er litt av en papirmølle og mye styr når man ikke klarer å jobbe fult lenger. Jeg jobbet også hele 3 dager sist gang nakken og armene mine slo seg vrang. Det fungerte ganske greit.

    12. Ja når man først har en plage/sykdom som gjør at man ikke orker så mye som om man er frisk er det fint at en kan ta det i ett litt roligere tempo..så skjønner godt at du er glad for dette :)) Ønsker deg ei fin kommende uke <3

    13. Tusen takk, ja, blitt verre og verre for hvert pr, ikke greit…så synes det ble bra og jeg får penger. Tråkig hvis jeg hadde måttet redusere stillingen min. Orker man ikke så orker man ikke….fin uke til deg å.annebe:

    14. Kona mi ble uføretrygdet i ung alder. Det var en tøff prosess for henne og også for meg. Men vi hadde en fantastisk lege, og hun en sjef på Aldershjemmet der hun jobbet – som fikk henne til å skjønne sitt eget beste. Så løft hodet ditt over alt som måtte være. Det er din kropp, ditt liv det er snakk om – og det er det som betyr noe 🙂 Lykke til 🙂

    15. Tusen takk, viktig å ha en lege som skjønner deg. Til og begynne skjønte ikke legen hva jeg sliter med. Men etterhvert våknet han på en måte og ble en god venn og støttespiller. Detvervgreit å jobbe litt, men ikke møte veggen og gå i kjeller hver dag. Forvdet å høre dårlig ångjette hele dagen er utmattende. Man hører tre ord og gjetter 7. Og lager en setning av det…ikkecså greit indet hele tatt. Derfor måtte jeg ta en beslutning. Det er rt skult handikap. dedicat:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg