Stå frem med din stemme og snakk tydelig…..

Det å høre dårlig er ikke greit. I går var jeg på møte. Det er jo hyggelig, men….det er alltid et men. Hører jeg hva folk rundt meg sier. Det er ymse. Noen mennesker har klar og fin røst, andre mumler og mumler. Og snakker lavt. Jeg tenker og tror, det er nok flere enn meg som sliter…..Jeg hadde på høreapparat og telefon med app. Som man kan justere opp og ned og forskjellige program. Funka ikke særlig, rommet var stort og mye støy i andre rom. Jo, mer jeg skrudde, jo mer hørte jeg rydding av kniver og gafler og kopper og kar…..

Det er nå en gang slik, at mumling blir ikke klarere. Bare høyere mumling….

Hvorfor snakker folk lavt har jeg tenkt mye på. Vil man ikke at budskapet skal frem da, da må du snakke tydelig og være bevist i hva du sier. 

Du vil vel bli hørt,,, ,eller er det bare tidtrøyte å komme på møter. Spise, hente seg kaffe, vann og la tiden gå….For noen for noen er det kanskje slik. Jeg er i hvertfall av det slaget at sier jeg noe. Så ønsker jeg at alle skal få det med seg. Og gjerne se den jeg snakker til i øynene og møte blikket til vedkommende ikke ned i bordet eller noe sånt….

Lær deg å snakk menneske…..Det er min bønn til dere ….

På et bibliotek er det stille stund……Stå frem…..så får du mer tillitt av meg i hvertfall…

#nedsatthørsel

#døvhet

#snakkhøyt

#snakktydelig

6 kommentarer
    1. Jeg er enig, det er utrolig greit i store forsamlinger at den som snakker, er klar og tydelig. Sånn at alle får det med seg.
      Men, jeg tror ikke alle er klar over hvor mye eller hvor lite stemmen og talen deres bærer.
      Jeg er for eksempel ikke sikker på hvor bærende min egen stemme er. For det er aldri noen som har fortalt meg hvordan jeg høres ut.
      De få gangene jeg har pratet blant mange mennesker, så har ikke forsamlingen vært så stor, eller så har jeg hatt mikrofon.
      Det er jo sjelden da…så har ikke vært noe problem 🙂

    2. Ja mumling er bortkasta…. Jeg tror jeg snakker høyt og tydelig.. men som jeg har nevnt før har jeg lett for å snakke fort… Kos deg med fredagen videre <3

    3. jeg har ikke høreapparat,men skal jeg fange opp alt som blir sagt,må vedkommende se på meg når dei prater,mumling og det å se en annen vei når en snakker fungerer ikke for veldig mange,så ja enig i att folk bør snakke høgre og tydelig

    4. Det er komplisert dette med lyd. Man bør virkelig lære seg å prate høyt og tydelig og gjerne med mikrofon. Men mange vil ikke bruke det….Jeg sliter og mange med meg, vi må kjempe og kjempe. Flott at du er bevist på dette. Tusen takk til deg 🙂 Eva:

    5. Ja, vi må kjempe kampen. Jeg er også der at folk må snakke mot meg slik jeg ser munnen..Ikke lett, men vi får siifra….igjen og igjen….God kveld til deg. fruensvilje:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg