God fredag lesere

Plan for dagen……

Det blir å lage seg god frokost! Eggerøre i dag tenker jeg…med gressløk fra hagen…

Det spirer og gror der ute!

Så blir det fredagsrengjøringen…

Så blir det hage og innkjøp av jord…Jeg lager ikke min egen jord dessverre..Avfall, matrester, kvister og slikt som blir til jord…Jeg bor på felt og vil ikke ha mus og rotter rundt veggene! Så matrester går i søpla…Men er jo ikke mye rester her hos meg da! Så jeg kjøper jord med god samvittighet! Til høsten får vi egen dunk til matavfallet! Så da går avfallet til gjenvinning! Og se gjerne her: Solliv er grønn

Må ha jord til å plante blomster i og fylle på litt i bed og slikt! Kalender skriver jo snart 1. mai – tida går fort..Det går mot den fineste vårmåneden jeg vet om…Og jeg har GUL SYKKEL!

Og sykkelkondisen er så som så….men den kommer! Det er jo en helt vanlig tråsykkel! Og muskler må trenes opp etter en laaang vinter! Sykling gir gode magemuskler..Godt å kombinere sykkel og gange! Man får brukt flere muskler på denne måten…! 💚 Vil jeg tro..

🌸

En fin fredag til alle mine lesere! 💚

Solliv er grønn

Jobbreisen gikk som en drøm…

Bildet over og under her er fra kveldsturen i dag!

Ja, jeg kaller det jobbreise og ikke fritid! Fra jeg går ut den døra til jeg er på jobb  – er en jobbreise..Når jeg går ut den døra på jobben til jeg er hjemme er også en jobbreise! Ikke fritid…Slik jeg ser det! Jeg gikk ca. 30 minutter, så ble det ferje så sykkel….Omvendt rekkefølge hjem da, sykkel ferje og ganging! Alt dette kaller jeg jobbreise..

Og grønnere kan det vel nesten ikke bli! Fin tur på morgenen i dag…hjemover begynte det å sludde!

Gammel historie og ny historie  møter hverandre!

Alt går i ring!

Men uansett så bidrar jeg med mitt for et grønnere samfunn! Hva gjør du?

Nye ferja – den førerløse elfergen Hyke Shuttle 0001

For en drøm….

I dag hentet jeg sykkelen jeg har leid gratis til og med august 2024! Og da jeg skulle hjem fra jobb, syklet jeg industrien og opp mot det nye ferjestedet..1 minutt reisetid med ferja over elva – altså 1 minutt  – og folk står i kø i en evighet over to bruer! Innlegg fra i går her: Skal være med i et prosjekt

Så her er det bare å benytte seg av dette flotte tilbudet! Og jeg var hjemme fra jobb litt over 1600 i stedet for 1730 – stor forskjell det! Jeg jobbet full dag som vanlig…Men den reiseveien da – herlighet for en lykke sier jeg bare! Ferjen går hvert kvarter og er åpen for alle, ikke bare for dem som skal tur/retur jobb!

Må si at dette lover godt, og ferjen kjører av seg selv…Førerløs! Ordføreren klippet snoren i dag sammen med designer – Bård Eker! Stort fremmøte, leste bare i avisen…Fikk ikke deltatt på det da! For jeg var jo på jobb!

Stillegående ferje med masse vinduer….Ikke noe støy eller ståk!

Og franske myndigheter har allerede bestilt 4 eksemplarer til sommer-ol i Paris!

Prosjektet her i byen er et år! Får håpe det blir vellykket…

Og sykkelen var knall, fikk sykkel, hjelm og lås! Kunne velge mellom flere farger…Jeg valgte GUL – FOR SOLLIV ER KUL!!!

Skal være med i et prosjekt

Nå kommer endelig den nye ferja som skal gå fra Bekkhus til Vaterland! Ventet på nesten et helt år om ikke lenger…Men ting tar tid….TTT.

Nå kunne man også søke om å bli med i et prosjekt, jeg gjorde det! Søkte….Og ble en av de heldige…

Vi må bruke ferja ofte da! Svare på spørsmål etc…Poenget er jo at folk som bor på Kråkerøy og jobber på Øra skal ta denne ferja og slippe å kjøre og stampe i kø og over to bruer en vei! Vinn Vinn..Mindre trafikk og penger spart..! Vi som ble trukket ut får også låne en sykkel, som skal stå ved Vaterland! Slik at vi kan sykle ned til industrien…Så i morgen skal jeg hente sykkelen, få en lås og signere avtale! Dette blir bra…

Og hjemmefra meg kan jeg bare gå ned til ferjestedet! Ferje over og låse opp sykkel, sykle nedover industriveien…Jobbe!

Hjemover: Sykle, låse sykkel, ta ferja og gå hjem her!….Vil jo spare reisevei på en time morgen og en time ettermiddag! To timer mer fritid det! HURRA!  Altså, vi skal ikke ha med sykkelen hjem på ettermiddagen…Men sette den fra oss i et stativ på Vaterland! Det er på Øra arbeidsplassene ligger på rekke og rad…Mange tusen mennesker har arbeidsplasser i dette området!

Fint i dag også, se bilder nedenfor!

Noe som kryper eller går – utfordring

Snikende ullteppe!

Får håpe det er godkjent…haha!

Utfordring her: UTIFRILUFT

Det var jo bare nabokatten – som hilser meg velkommen fra jobb! 🐈‍⬛

Mandagskaffekoppen ☕️

God kveld herfra “mandagskaffekoppen” ☕️ link til forrige innlegg i denne kategorien!

For et nydelig vær i dag og kaffekoppen ble ute på Vollane i Gamlebyen! Kunne ikke vært bedre…Kjøpte med meg baguette fra Butterfly her på Kråkerøy og gikk innom Råde Bakeri i Gamlebyen og kjøpte kaffe der..

En nydelig vakker dag i sola….

Mandagskaffekoppen leverte til 6 i dag! ☕️

På et galleri eller flere

Kunstner: Salke Christoffer Henriksen

Da har jeg vært på Gallery Cube8 og i byen og i naturen! Moro å titte rundt…Og fint med farger! Elsker farger – det gir energi…

Folk er så flinke med motiver og farger! Det er fantastisk å gå rundt slik å titte…Tok bare noen bilder fra Galleriet, men var mye fint å se!

Chanel – NOK 38.000.- 120 x 150 – Kunstner Salke Christoffer Henriksen

Isabel Blanco

What Ones Was NOK 70.800.- 150 x 120 Kunstner Charlotte Engelhaart

Da var jeg i gang

God kveld fra bloggen!

Etter Det er lørdag Så tok jeg med sekk og gikk på tur! Været klarnet opp og det bli litt halvsol…Det ble litt vind etterhvert…I le for vinden er det ganske deilig! Men nå har jeg gått inn for dagen…Kjølig ute!

Jeg er ingen vinterbader, men liker å bade de 5 – 6 månedene som er vår/sommer/høst! Men pleier å vente til mai..For man vil jo ikke bli forkjølet..Nå har jeg vært forkjølet så da er jeg vel herdet tenkte jeg og får herde meg videre..Så like godt å ta årets første bad i dag – så er man i gang! Det er det som har holdt meg igjen tidligere…være forsiktig, vente! Men vannet var jo kaldt – men tenker det er godt for kroppen! Og sinnet…Man våkner og får mer energi med et klart hode!

Noen bader hele året, fredager og søndager – denne DAMA Hun er helt rå, når ikke opp til knærne en gang…Men ingen konkurranse mellom oss – bare gode venner 💛

Nå er det mye blomster der ute……….Nyter! 🌸

En riktig God Kveld!

Hvitveis og den gule blomsten er Vårkål..

Det er lørdag

God lørdag…Etter  En dag på tur! Så hadde jeg tatt toget tilbake til Fredrikstad igjen..Det tar 32 minutter med toget mellom Fredrikstad og Halden! Mange av disse togene er jo Gøteborg-toget! Jeg håper jeg får tatt en lengre tur en dag! Videre til Sverige og ikke hoppe av i Halden…Men det får bli utover vår og sommeren…Håper på masse ferie i år og turer..Korte eller lange! Få litt mer ro i sjela….Når man har ferie!

Men dette synet møtte meg i Fredrikstad i går ved 19:00 tiden…Jeg er jo på dagsturer og fra tidlig formiddag til kveld…Rengjøringa i heimen tok jeg før jeg dro på tur i går…

Ny dag med tåke og regn…hva så?

Det handler igjen om å sysselsette seg selv…Så får finne på noe! 🌸 Jeg er i grunn lei regn og tåke…Men det er det kanskje flere som er! Det er jo denne tiden vi lengter etter…VÅREN!

Men du – ha en riktig fin lørdag så snakkes vi her plutselig igjen! Lag dagen din fin som mulig!

En dag på tur!

Litt bybilder fra Halden i dag! Det var et løp som pågikk og moro å se at det er litt action i byen! https://www.sportsidioten.no/resultater/resultater-halden-o-meeting-2024/ Tror det var dette som pågikk! Aldri farlig å klikke deg inn på lenker som jeg legger ved!

Været var så skralt og elendig i dag, så gadd ikke bli her hjemme så tok en tur med toget…til Halden!

Grått i Halden også, men det var litt å titte på i hvert fall…Sitte her hjemme og kjede meg gidder jeg ikke! Det øsregnet og ingen hagedag her hjemme…Da må man finne på andre ting på fridagen sin..

Ikke kaldt, men grått – og helt stille…Deilig at den sure vinden var borte..

Liker å titte inn i gamle hager, sjarmerende…Og masse løkblomster! Et blått teppe!

Fine gater, brostein…humpeditten – hvis du sykler!

Speiling er flott! Nede ved kanalen..Og her begynte restaurantene å åpne…De er jo stengt vinterstid..Åpnet kanskje til påske! Og jeg satt meg ned!

Mat må man ha og det var kommet penger inn på kontoen i løpet av natta…Så da slo jeg til med mat og en alkoholfri øl!

Liv og røre med løp… Masse folk i senteret og nede ved elva Tista!

Og blomster til dere som titter innom! Ha en riktig så fin kveld! 🌸 Halden er en fin by! Liker den godt jeg…Kanskje det er byen du besøker på din neste tur?